Wednesday, October 7, 2009

081009 - Babak 1 Persoalan!

kenapa kebanyakan org x suke melintas jalan dgn menggunakan kemudahan yang telah disediakan?
adakah sebab leceh?
ataupun disebabkan kemudahan yg disediakan jauh sekilometer?
ataupun anda x tahan nk berak!!?
ataupun anda seorang nenek/atok tua yang xlarat nk naek jejantas atau ke lintasan zebra yg jauh..!!!?

jika kemudahan itu sudah dekat ataupun da ade depan mata anda.. bagi aku kemudahan itu perlu digunakan x kira ape situasi sekali pun.. ini semua tuk keselamatan bersama..mungkin disebabkn sikap anda yang abaikan kemudahan yg disediakn bole mengundang kecelakaan.. mungkin disebabkn anda boleh meragut nyawa anda..atau silap anda menyebabkn org laen jadi mangsa.. sbb kecelakaan berada di mana2 saje.. jangan la anda menjadi makmenti yang melintas jalan sesuka hati.. padahnya mati kena lenyek.. anda hendak jadi seperti makmenti.. dan digelar makmenti.. renung2knlah..!

selain itu, goverment telah berbelanja besar tuk sediakn kemudahan untuk penghuni nya melintas.. tp anda x memanfaatkn kemudahan yg telah disediakn didepan mata.. contohnya case yg saya bole bagi, anda telah sediakn pelbagai kemudahan dan keperluan harian pada makwe/pakwe anda..tp makwe/pakwe anda skit pun x hargai.. ape perasaan anda?
adakah anda akn memaki die seperti ini? pukimak betol di nih.. aku da bagi mcm2.. tp skit pun die x hargai.. jap lagi aku langgar gune lori antoo..mampos ko..
atapun anda x ade perasaan langsung? ape aku kesah..die pye badan pandai la dia jaga..pompuan/laki? mane2 aku bole cari ar..
ermm renung2knlah..

selain itu juga, cuba sesekali anda yg sempurna ini bersikap seperti orang kurang upaya(OKU). mereka pun melintas menggunakan jejantas dan laluan zebra.. jgn la da jadi OKU baru nk guna kemudahan ini..pikir2knlah..

jika kemudahan itu amat jauh(sekilometer) dari tempat anda hendak melintas.. sedangkn tujuan anda seberang jalan sahaja.. apa perlu anda buat? adakah anda perlu berjalan sekilometer untuk melintas? bagi aku anda xperlu jln jauh2.. gune shj cara melintas jln yg betol.. tgk kanan tgk kiri tgk kanan semula.. jika selamat.. lintas..

jadi inilah persoalan yg cuba aku bangkit dlm blog ini..tuk memenuhkn post aku saje.. tp jika anda rase ape yg aku nyata kn ini betol.. betollah.. jika salah komen2 la.. tolong perbetolkn ape yang salah.. aku cume manusia yg normal.. biase melakukan kesilapan..

tammat!

p/s: ini hanyalah persoalan yg cuba dibangkitkan..

No comments:

Post a Comment